Typ tekstu: Książka
Autor: Olszewski Daniel
Tytuł: Dzieje chrześcijaństwa w zarysie
Rok: 1996
odważną konfrontację tradycji biblijnej z hellenistyczną kulturą, był Filon z Aleksandrii (ur. ok. 13 r. przed Chr.), przedstawiciel judaizmu aleksandryjskiego. Z kolei chrześcijanie dokonali tego na swój sposób w II i III w. Sprawą najbardziej zasadniczą, którą musieli rozwiązać intelektualiści chrześcijańscy II i III w., było określenie stosunku chrześcijaństwa do hellenizmu. Wychodząc z nauki Filona o Logosie, wypracowali teologię, w której Logos zajmuje miejsce centralne. Według tej teologii, widocznej już bardzo wyraźnie u św. Justyna i św. Ireneusza, Logos objawił się już w Starym Testamencie, inspirował również mędrców greckich, takich jak Heraklit, Sokrates. Objawienie to miało jednak częściowy tylko charakter. Dopiero
odważną konfrontację tradycji biblijnej z hellenistyczną kulturą, był Filon z Aleksandrii (ur. ok. 13 r. przed Chr.), przedstawiciel judaizmu aleksandryjskiego. Z kolei chrześcijanie dokonali tego na swój sposób w II i III w. Sprawą najbardziej zasadniczą, którą musieli rozwiązać intelektualiści chrześcijańscy II i III w., było określenie stosunku chrześcijaństwa do hellenizmu. Wychodząc z nauki <name type="person">Filona</> o Logosie, wypracowali teologię, w której Logos zajmuje miejsce centralne. Według tej teologii, widocznej już bardzo wyraźnie u św. Justyna i św. Ireneusza, Logos objawił się już w Starym Testamencie, inspirował również mędrców greckich, takich jak Heraklit, Sokrates. Objawienie to miało jednak częściowy tylko charakter. Dopiero
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego