Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
nie
jest jednoznaczne. W samej tylko Wielkiej Sutrze Najwyższej Mądrości
(sanskr. Maha-prajna-paramita-sutra; chiń. Mokebanruoboluomijing; jap.
Makahannyaharamitsukyo) znajdujemy 'osiemnaście rodzajów pustki'.
W kontekście krytyki oczyszczania 'jaźni jednostkowej' najbardziej będzie
nas interesować pojęcie 'pustki jednostkowej natury' (chiń. zixingkong;
jap. jisoku), czyli 'pustki wszystkich fenomenów' (sanskr. dharma; chiń.
fa; jap. ho ). Pojęcie 'pustki jednostkowej natury' jest podstawą teorii
nieistnienia odrębnego 'ja' o określonych indywidualnych cechach, której
konsekwencją jest przekonanie o tym, że nie istnieje 'ja' będące niezmiennym
podmiotem zmiennych doznań. Jak więc można zmienię
'ja', którego nie ma? W żadnym fenomenie nie można wyodrębnię
jego stałej, niezmiennej istoty. 'Jaźń jednostkowa' jest
nie <br>jest jednoznaczne. W samej tylko Wielkiej Sutrze Najwyższej Mądrości <br>(sanskr. Maha-prajna-paramita-sutra; chiń. Mokebanruoboluomijing; jap. <br>Makahannyaharamitsukyo) znajdujemy 'osiemnaście rodzajów pustki'. <br>W kontekście krytyki oczyszczania 'jaźni jednostkowej' najbardziej będzie <br>nas interesować pojęcie 'pustki jednostkowej natury' (chiń. zixingkong; <br>jap. jisoku), czyli 'pustki wszystkich fenomenów' (sanskr. dharma; chiń. <br>fa; jap. ho ). Pojęcie 'pustki jednostkowej natury' jest podstawą teorii <br>nieistnienia odrębnego 'ja' o określonych indywidualnych cechach, której <br>konsekwencją jest przekonanie o tym, że nie istnieje 'ja' będące niezmiennym <br>podmiotem zmiennych doznań. Jak więc można zmienię <br>'ja', którego nie ma? W żadnym fenomenie nie można wyodrębnię <br>jego stałej, niezmiennej istoty. 'Jaźń jednostkowa' jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego