Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
głosowy chór
męski (Tenor I, II, Bas) i organy, opublikowaną w 1938 r. (zob. przypis 21,
s. 96); druga redakcja wprowadza pewne zmiany materiałowe (abstrahując od koniecznej
transpozycji), zapewne korzystne, choć niewielkie: kilkutaktowe rozszerzenia
(np. w Kyrie), dodanie wstępu organowego w Gloria, czy konieczne zmiany w prowadzeniu
głosów ­ przede wszystkim homogeniczny typ obsady. Cykl cechuje jednolitość
stylu. Wiąże się to niewątpliwie z charakterem motywiki Bogurodzicy (zob. szerzej
s. 96). Równocześnie
kompozytor wykorzystując konwencjonalne atrybuty fakturalne mszy cecyliańskich:
odcinki jednogłosowe, deklamacyjne, zdwojenia unisonowe, w sposób pełny inwencji
posługuje się zróżnicowaniem fakturalnym ­ z odcinkami imitacyjnymi z charakterystycznymi,
krótkimi motywami i frazami materiałowymi pieśni
głosowy chór <br>męski (Tenor I, II, Bas) i organy, opublikowaną w 1938 r. (zob. przypis 21, <br>s. 96); druga redakcja wprowadza pewne zmiany materiałowe (abstrahując od koniecznej <br>transpozycji), zapewne korzystne, choć niewielkie: kilkutaktowe rozszerzenia <br>(np. w Kyrie), dodanie wstępu organowego w Gloria, czy konieczne zmiany w prowadzeniu <br>głosów ­ przede wszystkim homogeniczny typ obsady. Cykl cechuje jednolitość <br>stylu. Wiąże się to niewątpliwie z charakterem motywiki Bogurodzicy (zob. szerzej <br>s. 96). Równocześnie <br>kompozytor wykorzystując konwencjonalne atrybuty fakturalne mszy cecyliańskich: <br>odcinki jednogłosowe, deklamacyjne, zdwojenia unisonowe, w sposób pełny inwencji <br>posługuje się zróżnicowaniem fakturalnym ­ z odcinkami imitacyjnymi z charakterystycznymi, <br>krótkimi motywami i frazami materiałowymi pieśni
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego