nowe obszary refleksji: świat po Oświęcimiu (Henryk Grynberg), Bóg po Oświęcimiu (Hans Jonas), Kościół po Oświęcimiu (Johann Baptist Metz), chrześcijaństwo po Oświęcimiu (Friedrich Wilhelm Marquardt), teologia po Oświęcimiu (ksiądz Michał Czajkowski), filozofia po Oświęcimiu (ksiądz Marek Jędraszewski), socjologia po Oświęcimiu (Zygmunt Bauman), wychowanie i kultura po Oświęcimiu (Theodor W. Adorno) i tak dalej.<br><br><tit> Śmierć Boga</><br><br> Dla Holocaustu są właściwe nie kategorie polityczne, socjologiczne czy psychologiczne, lecz teologiczne.<br><br> George Steiner: <q>"Jeśli rzeczywiście istnieją jakościowe różnice pomiędzy Shoah a niezliczonymi przykładami masowych mordów, które napiętnowały historię przed i po Shoah, to muszą leżeć one bardzo głęboko: w tym symbolicznym i metafizyczno-teologicznym obszarze".</><br><br> Steiner pisze