Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
ma się szerzyć i wydawać owoce. Misję nadczłowieka w rozumieniu Berenta można uznać za spełnioną wówczas jedynie, gdy jest to misja oddziaływania na innych; bezideowość jest dla pisarza równoznaczna z egzystencją jałową i czystym użyciem, tj. przeciwstawieniem życia.
W rozprawie o idei w ruchu rewolucyjnym mowa jest właśnie o perypetiach idei w konkretnej historycznej sytuacji. Jest to sytuacja Polski w roku 1905. I w analizie tego konkretnego momentu pojawiają się dokładnie powtórzone elementy ogólnej krytyki kultury, o których mowa w rozprawie o Nietzschem, Berent wymienia tu nawyki, gnuśność uczuć, ideowe wyjałowienie, atrofię entuzjazmu. Przy czym społeczeństwo polskie znajduje się jakby w
ma się szerzyć i wydawać owoce. Misję nadczłowieka w rozumieniu Berenta można uznać za spełnioną wówczas jedynie, gdy jest to misja oddziaływania na innych; bezideowość jest dla pisarza równoznaczna z egzystencją jałową i czystym użyciem, tj. przeciwstawieniem życia.<br> W rozprawie o idei w ruchu rewolucyjnym mowa jest właśnie o perypetiach idei w konkretnej historycznej sytuacji. Jest to sytuacja Polski w roku 1905. I w analizie tego konkretnego momentu pojawiają się dokładnie powtórzone elementy ogólnej krytyki kultury, o których mowa w rozprawie o Nietzschem, Berent wymienia tu nawyki, gnuśność uczuć, ideowe wyjałowienie, atrofię entuzjazmu. Przy czym społeczeństwo polskie znajduje się jakby w
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego