Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
ze świadomością niepowtarzalności ­ z tendencją do kopiowania stylu palestrinowskiego
w muzyce XIX w. (Dahlhaus 1993, s. 700-701).
Historyzm jako praktyka kompozytorska oddziałał szczególnie silnie na europejską

muzykę kościelną, głównie XIX i początków XX w. większości krajów ­ także Polski.
Chodzi tu zwłaszcza o cecylianizm, znaną tendencję restauracyjną historyzmu,
zakładającą odrodzenie idiomu muzyki liturgicznej, użytkowej ­ w nawiązaniu
do stylu palestrinowskiego i estetyki chorału gregoriańskiego. Oddziaływanie
historyzmu na omawianą twórczość mszalną nie ogranicza się jednak do cecylianizmu.
Jest to, moim zdaniem, twórczość bardziej zróżnicowana stylistycznie, przy czym
cecylianizm istotnie stanowi punkt wyjścia i zarazem odniesienia.
Charakterystyczny stylistyczny paralelizm czasowy mszy można by uporządkować
ze świadomością niepowtarzalności ­ z tendencją do kopiowania stylu palestrinowskiego <br>w muzyce XIX w. (Dahlhaus 1993, s. 700-701).<br> Historyzm jako praktyka kompozytorska oddziałał szczególnie silnie na europejską <br><br>muzykę kościelną, głównie XIX i początków XX w. większości krajów ­ także Polski. <br>Chodzi tu zwłaszcza o cecylianizm, znaną tendencję restauracyjną historyzmu, <br>zakładającą odrodzenie idiomu muzyki liturgicznej, użytkowej ­ w nawiązaniu <br>do stylu palestrinowskiego i estetyki chorału gregoriańskiego. Oddziaływanie <br>historyzmu na omawianą twórczość mszalną nie ogranicza się jednak do cecylianizmu. <br>Jest to, moim zdaniem, twórczość bardziej zróżnicowana stylistycznie, przy czym <br>cecylianizm istotnie stanowi punkt wyjścia i zarazem odniesienia.<br> Charakterystyczny stylistyczny paralelizm czasowy mszy można by uporządkować
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego