Typ tekstu: Książka
Autor: Bilica Krzysztof
Tytuł: WIESZCZY PTAK GAMAJUN
Rok: 2002
Muzyki, można przyjąć w tym kontekście za symboliczne zwiastuny przeczuwanej przez podmiot liryczny, zbliżającej się, "pukającej, dobijającej się" śmierci, której nadejście wyraża też końcowe morendo ('zamierająco'; od łacińskiego mors - 'śmierć'). Także coraz ruchliwszy akompaniament fortepianowy w środkowym fragmencie Gamajuna trafnie odmalowuje narastanie napięcia wywołanego treścią apokaliptycznych wróżb.
O ile onomatopeiczne ilustracje muzyczne odsyłają zazwyczaj do Natury, o tyle muzyczne stylizacje, cytaty i aluzje odsyłają z reguły do Kultury. Istnieją jednak także zwroty muzyczne, które na zasadzie naturalnych intersubiektywnych asocjacji odsyłają do Psychiki, do subiektywnych doświadczeń każdego człowieka. Zwroty te dają wyraz stanom, z którymi mogą być kojarzone. Jeśli np. na słowach
Muzyki, można przyjąć w tym kontekście za symboliczne zwiastuny przeczuwanej przez podmiot liryczny, zbliżającej się, "pukającej, dobijającej się" śmierci, której nadejście wyraża też końcowe morendo ('zamierająco'; od łacińskiego mors - 'śmierć'). Także coraz ruchliwszy akompaniament fortepianowy w środkowym fragmencie Gamajuna trafnie odmalowuje narastanie napięcia wywołanego treścią apokaliptycznych wróżb.<br>O ile onomatopeiczne ilustracje muzyczne odsyłają zazwyczaj do Natury, o tyle muzyczne stylizacje, cytaty i aluzje odsyłają z reguły do Kultury. Istnieją jednak także zwroty muzyczne, które na zasadzie naturalnych intersubiektywnych asocjacji odsyłają do Psychiki, do subiektywnych doświadczeń każdego człowieka. Zwroty te dają wyraz stanom, z którymi mogą być kojarzone. Jeśli np. na słowach
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego