Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
więc mówimy, na przykład, o "modelowym zachowaniu". W metodologicznych rozważaniach ważne jest odróżnienie tego właśnie znaczenia od innego, wprowadzającego znaczenie opisowe. Różnica między nimi polega w istocie na celu.
Konstruując model opisowy danego rodzaju zjawiska badacz zmierza do odzwierciedlenia niektórych z jego własności. Model jest oceniany zgodnie z tym zamiarem; im bardziej wiarogodnie reprezentuje własności realnego systemu, tym jest lepszy. Zasadniczo inne kryterium jest używane do oceny modeli normatywnych (jak proponuję je nazywać). Pomyślane są one tak, aby raczej wyrażać sądy oceniające niż stwierdzać fakty. Ich rola polega na precyzowaniu pojęć wartościujących, badaniu ich wewnętrznych (niekoniecznie oczywistych) własności, a także badaniu spójności
więc mówimy, na przykład, o "modelowym zachowaniu". W metodologicznych rozważaniach ważne jest odróżnienie tego właśnie znaczenia od innego, wprowadzającego znaczenie opisowe. Różnica między nimi polega w istocie na celu.<br> Konstruując model opisowy danego rodzaju zjawiska badacz zmierza do odzwierciedlenia niektórych z jego własności. Model jest oceniany zgodnie z tym zamiarem; im bardziej wiarogodnie reprezentuje własności realnego systemu, tym jest lepszy. Zasadniczo inne kryterium jest używane do oceny modeli normatywnych (jak proponuję je nazywać). Pomyślane są one tak, aby raczej wyrażać sądy oceniające niż stwierdzać fakty. Ich rola polega na precyzowaniu pojęć wartościujących, badaniu ich wewnętrznych (niekoniecznie oczywistych) własności, a także badaniu spójności
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego