Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
kategorie są a posteriori
w stosunku do pierwotnego doświadczenia rzeczywistości zmysłowej.
Z punktu widzenia rozumu paradoksowego kategorie rozumu klasycznego
są kwestionowane ze względu na doświadczenie rzeczywistości odmienne od

zdroworozsądkowego. Jako refleksja nad tym nowym doświadczeniem
ustanawiane są nowe kategorie - na przykład zamiast kategorii czasu,
kategoria 'wiecznego teraz' (jap. eien no ima) rozumianego jako 'absolutnie
sprzeczna samotożsamość' przeszłości i przyszłości.
Doświadczenie rzeczywistości w zen, które stało się podstawą dla
refleksji paradoksowej, nie jest irracjonalne, ponieważ ma swoją logikę
('logikę paradoksu') oraz jest intersubiektywne, czyli komunikowalne. Niezliczone komentarze prozą i poezją do koanów pisane w ciągu wieków
świadczą o intersubiektywności i komunikowalności tego
kategorie są a posteriori <br>w stosunku do pierwotnego doświadczenia rzeczywistości zmysłowej. <br>Z punktu widzenia rozumu paradoksowego kategorie rozumu klasycznego <br>są kwestionowane ze względu na doświadczenie rzeczywistości odmienne od <br>&lt;page nr=164&gt;<br>zdroworozsądkowego. Jako refleksja nad tym nowym doświadczeniem <br>ustanawiane są nowe kategorie - na przykład zamiast kategorii czasu, <br>kategoria 'wiecznego teraz' (jap. eien no ima) rozumianego jako 'absolutnie <br>sprzeczna samotożsamość' przeszłości i przyszłości. <br>Doświadczenie rzeczywistości w zen, które stało się podstawą dla <br>refleksji paradoksowej, nie jest irracjonalne, ponieważ ma swoją logikę <br>('logikę paradoksu') oraz jest intersubiektywne, czyli komunikowalne. Niezliczone komentarze prozą i poezją do koanów pisane w ciągu wieków <br>świadczą o intersubiektywności i komunikowalności tego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego