Typ tekstu: Książka
Autor: Stanisław Dąbek
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
mszalny jest rozbudowaną kompozycją wieloczęściową. Jednakże koncepcję formy tego cyklu tworzy nie tylko odpowiednio skonstruowany materiał, użyte środki techniczne (jak w wielkich formach muzyki instrumentalnej), lecz inspiruje, czy nawet narzuca, rodzaj tekstów mszalnych. (Nie bierzemy pod uwagę zależności typu Wort­Ton). Liturgiczna, normatywna struktura tekstów, ich określone następstwo i charakter implikują różne koncepcje formy. Można założyć, że inaczej rozwiązują twórcy problem formy we mszach wykorzystujących teksty ordinarium missae w porównaniu z mszami żałobnymi, czy tzw. mszami polskimi, jeszcze inaczej w opracowaniach tekstów pojedynczych części mszalnych. Inna jest bowiem struktura, a także dramaturgia, przede wszystkim zaś aspekt duchowości tekstu w różnych rodzajach
mszalny jest rozbudowaną kompozycją wieloczęściową. Jednakże koncepcję formy tego cyklu tworzy nie tylko odpowiednio skonstruowany materiał, użyte środki techniczne (jak w wielkich formach muzyki instrumentalnej), lecz inspiruje, czy nawet narzuca, rodzaj tekstów mszalnych. (Nie bierzemy pod uwagę zależności typu Wort­Ton). Liturgiczna, normatywna struktura tekstów, ich określone następstwo i charakter implikują różne koncepcje formy. Można założyć, że inaczej rozwiązują twórcy problem formy we mszach wykorzystujących teksty <foreign lang="lat">ordinarium missae</> w porównaniu z mszami żałobnymi, czy tzw. mszami polskimi, jeszcze inaczej w opracowaniach tekstów pojedynczych części mszalnych. Inna jest bowiem struktura, a także dramaturgia, przede wszystkim zaś aspekt duchowości tekstu w różnych rodzajach
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego