Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
wyjątkowo
inwersyjnie (Gloria, Gratias agimus), wykorzystywane najczęściej przy użyciu
techniki przeimitowania, rzadziej faktury akordowej lub ogólnie mówiąc homofonicznej,
np. Laudamus te (s. 7). W Credo kompozytor posługuje się konsekwentnie praktyką
alternatim w klasycznej postaci, opracowując wersy nieparzyste chorałowo (określenie
­ choraliter, w partyturze) z towarzyszeniem organowym, z materiałem V Credo
cytowanym in crudo, wersy zaś parzyste wielogłosowo (wyjątkowo z motywem chorałowym),
przeważnie w fakturze akordowej, niekiedy recytacyjnej ­ falsoburdonowej, np.
Et iterum, Et in Spiritum (s. 18). W konsekwencji mszę charakteryzuje typ ekspresji
homogenicznej ­ chorałowej, przy tym chorał gregoriański oddziałuje asymilująco
na materiał mszy.
Ten sam materiał chorałowy wykorzystał Bernat w Missa brevissima
wyjątkowo <br>inwersyjnie (Gloria, Gratias agimus), wykorzystywane najczęściej przy użyciu <br>techniki przeimitowania, rzadziej faktury akordowej lub ogólnie mówiąc homofonicznej, <br>np. Laudamus te (s. 7). W Credo kompozytor posługuje się konsekwentnie praktyką <br>alternatim w klasycznej postaci, opracowując wersy nieparzyste chorałowo (określenie <br>­ choraliter, w partyturze) z towarzyszeniem organowym, z materiałem V Credo <br>cytowanym in crudo, wersy zaś parzyste wielogłosowo (wyjątkowo z motywem chorałowym), <br>przeważnie w fakturze akordowej, niekiedy recytacyjnej ­ falsoburdonowej, np. <br>Et iterum, Et in Spiritum (s. 18). W konsekwencji mszę charakteryzuje typ ekspresji <br>homogenicznej ­ chorałowej, przy tym chorał gregoriański oddziałuje asymilująco <br>na materiał mszy.<br> Ten sam materiał chorałowy wykorzystał Bernat w Missa brevissima
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego