Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
wszystkim różni się od socjologizmu pozytywistycznego czy marksistowskiego, że wolny jest od wszelkich ujęć deterministycznych. Artysta jest jednostką społeczną nie dlatego, że przez zjawiska socjalne jest określany, jest nią, bo w uwikłania społeczne wchodzi i narażony jest na wynikające z tego faktu zagrożenia i konflikty. Nigdy nie przestaje być jednak indywidualnością; gdyby próbowano podporządkowywać jednostkę czynnikom społecznym i uzależniać jej właściwości od nich, załamałaby się estetyka ekspresji, straciłaby rację bytu. To, co społeczne, przejawia się w tym, co indywidualne. Interesujące, że taka koncepcja zaczęła się krystalizować już w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku, na pograniczu epok. Takim właśnie tekstem z pogranicza jest
wszystkim różni się od socjologizmu pozytywistycznego czy marksistowskiego, że wolny jest od wszelkich ujęć deterministycznych. Artysta jest jednostką społeczną nie dlatego, że przez zjawiska socjalne jest określany, jest nią, bo w uwikłania społeczne wchodzi i narażony jest na wynikające z tego faktu zagrożenia i konflikty. Nigdy nie przestaje być jednak indywidualnością; gdyby próbowano podporządkowywać jednostkę czynnikom społecznym i uzależniać jej właściwości od nich, załamałaby się estetyka ekspresji, straciłaby rację bytu. To, co społeczne, przejawia się w tym, co indywidualne. Interesujące, że taka koncepcja zaczęła się krystalizować już w latach dziewięćdziesiątych XIX wieku, na pograniczu epok. Takim właśnie tekstem z pogranicza jest
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego