Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Literatura
Nr: 2
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1984
bowiem zdefiniować tego, co z konieczności jest zmienne i niestałe, co jest możliwością.
Oto dlaczego Heidegger odrzuca zdecydowanie scholastyczne pojęcie existentia jako nie dające się zastosować do bytu ludzkiego. Typ istnienia opisywany przez to słowo (istnienie rzeczy, która jest tym, czym jest, która jest zamknięta w sobie) oznacza bowiem właśnie inercję i pełne zdeterminowanie przez czynniki zewnętrzne, gdy Dasein jest wedle niego - autodeterminacją, rzeczywistością nieprzesądzoną i dynamiczną, która określa i tworzy siebie wedle możliwości, o których sama decyduje. "Ale jest zadaniem ontologii pokazać, że jeśli wybieramy termin egzystencja dla oznaczenia bycia owego bytu (Dasein - przyp. mój, K.) to nazwa ta nie
bowiem zdefiniować tego, co z konieczności jest zmienne i niestałe, co jest możliwością.<br>Oto dlaczego Heidegger odrzuca zdecydowanie scholastyczne pojęcie &lt;hi rend="italic"&gt;existentia&lt;/&gt; jako nie dające się zastosować do bytu ludzkiego. Typ istnienia opisywany przez to słowo (istnienie rzeczy, która jest tym, czym jest, która jest zamknięta w sobie) oznacza bowiem właśnie inercję i pełne zdeterminowanie przez czynniki zewnętrzne, gdy &lt;tit&gt;Dasein&lt;/&gt; jest wedle niego - autodeterminacją, rzeczywistością nieprzesądzoną i dynamiczną, która określa i tworzy siebie wedle możliwości, o których sama decyduje. "Ale jest zadaniem ontologii pokazać, że jeśli wybieramy termin egzystencja dla oznaczenia bycia owego bytu (&lt;tit&gt;Dasein&lt;/&gt; - przyp. mój, K.) to nazwa ta nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego