Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Studia Socjologiczne
Nr: 4
Miejsce wydania: Wrocław
Rok: 1976
w istocie, próby określania naturalnych różnic między ludźmi. Stanowisko to ma także ważne konsekwencje metodologiczne, wystarczy skoncentrować się na badaniu społeczeństw pierwotnych, mniej złożonych i łatwiejszych do analizy, aby odkryć prawa mające powszechne znaczenie. Wydaje się przy tym, iż koncepcja nieświadomego ma u Lévi-Straussa wiele wspólnego z Kantowskim rozumieniem intelektu, który porządkuje przecież treści zmysłowe poprzez swe kategorie; podmiot jest u Kanta warunkiem przedmiotu, przemieniając w ów przedmiot rozpierzchłe wyobrażenia. Widać tu również ścisły związek z neokantyzmem, a szczególnie pokrewieństwo z koncepcjami E. Cassierera. Związki te występują w wielu jeszcze punktach teorii Lévi-Straussa, a szczególnie w jego koncepcji człowieka
w istocie, próby określania naturalnych różnic między ludźmi. Stanowisko to ma także ważne konsekwencje metodologiczne, wystarczy skoncentrować się na badaniu społeczeństw pierwotnych, mniej złożonych i łatwiejszych do analizy, aby odkryć prawa mające powszechne znaczenie. Wydaje się przy tym, iż koncepcja nieświadomego ma u Lévi-Straussa wiele wspólnego z Kantowskim rozumieniem intelektu, który porządkuje przecież treści zmysłowe poprzez swe kategorie; podmiot jest u Kanta warunkiem przedmiotu, przemieniając w ów przedmiot rozpierzchłe wyobrażenia. Widać tu również ścisły związek z neokantyzmem, a szczególnie pokrewieństwo z koncepcjami E. Cassierera. Związki te występują w wielu jeszcze punktach teorii Lévi-Straussa, a szczególnie w jego koncepcji człowieka
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego