Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
frazeologia malarska samotnych indywidualności, uznanych za wielkie i kreatorskie. Niemal wszystkie ścieżki sztuki zboczyły wówczas na bezdroża biernego estetyzmu.
II wojna światowa odegrała rolę akceleratora przetasowań wszelkich układów wartości. Ponownie ożywione problemy ontologiczne, zagadnienia postaw moralnych, miejsca i roli człowieka w nowej sytuacji społecznej i cywilizacyjnej, świadomość poszerzających się obszarów intelektualnej penetracji świata i wszechświata, wreszcie i problem roli twórcy w zawiłej i niepokojącej sytuacji zwielokrotnionych zagrożeń ludzkości - stały się tłem, określającym nowe usytuowanie jednostki twórczej w jej czasie historycznym. Powstające zatem po wojnie idee artystyczne rodziły się z poszukiwania adekwatnego wyrazu dla kształtu nowej epoki. Uwarunkowane jej determinantami manifestowały swój
frazeologia malarska samotnych indywidualności, uznanych za wielkie i kreatorskie. Niemal wszystkie ścieżki sztuki zboczyły wówczas na bezdroża biernego estetyzmu.<br> II wojna światowa odegrała rolę akceleratora przetasowań wszelkich układów wartości. Ponownie ożywione problemy ontologiczne, zagadnienia postaw moralnych, miejsca i roli człowieka w nowej sytuacji społecznej i cywilizacyjnej, świadomość poszerzających się obszarów intelektualnej penetracji świata i wszechświata, wreszcie i problem roli twórcy w zawiłej i niepokojącej sytuacji zwielokrotnionych zagrożeń ludzkości - stały się tłem, określającym nowe usytuowanie jednostki twórczej w jej czasie historycznym. Powstające zatem po wojnie idee artystyczne rodziły się z poszukiwania adekwatnego wyrazu dla kształtu nowej epoki. Uwarunkowane jej determinantami manifestowały swój
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego