że <br>'jaźń jednostkowa' jest 'buddą', sądzą, iż to pogrążona w niewiedzy jaźń <br>człowieka, który nie szuka 'oświecenia', jest 'buddą' ".</> Hakuin także dawał <br>wyraz swemu ubolewaniu, że wprawdzie każdy jest 'buddą', ale tak niewielu <br>dostąpiło 'oświecenia'. <br>Jednak czujące istoty nie wiedzą, jak blisko jest 'budda', <br>szukają go, jakby znajdował się daleko - jakież to smutne. <br><page nr=52><br>Ikkyu Sojun (1394-1491) zaś pisał: <br><q>Mamy jeden księżyc. <br>Czysty - nie przesłania go żadna chmura. <br>Mimo to jesteśmy zagubieni <br>w ciemnościach tego zmiennego świata.</> <br>Pojawia się pytanie: Co się dzieje z 'jaźnią jednostkową' w akcie <br>'oświecenia', skoro nie ulega ona przekształceniu w jakiś pierwotny, <br>doskonały stan? <br>Nishida podkreślał