Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
że
'jaźń jednostkowa' jest 'buddą', sądzą, iż to pogrążona w niewiedzy jaźń
człowieka, który nie szuka 'oświecenia', jest 'buddą' ". Hakuin także dawał
wyraz swemu ubolewaniu, że wprawdzie każdy jest 'buddą', ale tak niewielu
dostąpiło 'oświecenia'.
Jednak czujące istoty nie wiedzą, jak blisko jest 'budda',
szukają go, jakby znajdował się daleko - jakież to smutne.

Ikkyu Sojun (1394-1491) zaś pisał:
Mamy jeden księżyc.
Czysty - nie przesłania go żadna chmura.
Mimo to jesteśmy zagubieni
w ciemnościach tego zmiennego świata.
Pojawia się pytanie: Co się dzieje z 'jaźnią jednostkową' w akcie
'oświecenia', skoro nie ulega ona przekształceniu w jakiś pierwotny,
doskonały stan?
Nishida podkreślał
że <br>'jaźń jednostkowa' jest 'buddą', sądzą, iż to pogrążona w niewiedzy jaźń <br>człowieka, który nie szuka 'oświecenia', jest 'buddą' ".&lt;/&gt; Hakuin także dawał <br>wyraz swemu ubolewaniu, że wprawdzie każdy jest 'buddą', ale tak niewielu <br>dostąpiło 'oświecenia'. <br>Jednak czujące istoty nie wiedzą, jak blisko jest 'budda', <br>szukają go, jakby znajdował się daleko - jakież to smutne. <br>&lt;page nr=52&gt;<br>Ikkyu Sojun (1394-1491) zaś pisał: <br>&lt;q&gt;Mamy jeden księżyc. <br>Czysty - nie przesłania go żadna chmura. <br>Mimo to jesteśmy zagubieni <br>w ciemnościach tego zmiennego świata.&lt;/&gt; <br>Pojawia się pytanie: Co się dzieje z 'jaźnią jednostkową' w akcie <br>'oświecenia', skoro nie ulega ona przekształceniu w jakiś pierwotny, <br>doskonały stan? <br>Nishida podkreślał
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego