Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
tego dialogu był między innymi Thomas Merton, który
twierdził, że "zen nie jest świadomością o strukturze nadanej przez określoną
formę lub system; jest świadomością ponadkulturową, ponadreligijną, świadomością
przekształconą". Według niego cechą wspólną zen i chrześcijaństwa

jest podkreślanie wartości samonegacji jednostkowej w relacji z wymiarem
absolutnym. "Ogołocenie się z siebie, które jednoczy ucznia z Chrystusem
w Jego kenozie, może być i było rozumiane w sensie bardzo podobnym do
zen". Merton doszukuje się subtelnych analogii pomiędzy doświadczeniem
'pustki' (sanskr. śunyata; chiń. kong; jap. ku) w zen a doświadczeniem
'niewiedzy' w chrześcijańskiej mistyce apofetycznej.
Merton krytykuje stanowisko niektórych chrześcijan, według którego
należy się wyrzec
tego dialogu był między innymi Thomas Merton, który <br>twierdził, że "zen nie jest świadomością o strukturze nadanej przez określoną <br>formę lub system; jest świadomością ponadkulturową, ponadreligijną, świadomością <br>przekształconą". Według niego cechą wspólną zen i chrześcijaństwa <br>&lt;page nr=38&gt;<br>jest podkreślanie wartości samonegacji jednostkowej w relacji z wymiarem <br>absolutnym. "Ogołocenie się z siebie, które jednoczy ucznia z Chrystusem <br>w Jego kenozie, może być i było rozumiane w sensie bardzo podobnym do <br>zen". Merton doszukuje się subtelnych analogii pomiędzy doświadczeniem <br>'pustki' (sanskr. śunyata; chiń. kong; jap. ku) w zen a doświadczeniem <br>'niewiedzy' w chrześcijańskiej mistyce apofetycznej. <br>Merton krytykuje stanowisko niektórych chrześcijan, według którego <br>należy się wyrzec
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego