Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
stara się spojrzeć na siebie
"z zewnątrz", jak na każdy inny przedmiot, czyli nie uwzględnia aspektu
swojej podmiotowości.
Nishida pisał: "W samoświadomości człowieka przeszłość i przyszłość
łączy się w polu teraźniejszej świadomości, które znajduje się w miejscu
aktywności jako 'sprzeczna samotożsamość'. Jedność świadomości nie jest
możliwa, jeśli założymy jej linearny, jednokierunkowy bieg. Doznaniem
'sprzecznej samotożsamości' jest także uświadomienie sobie, iż fenomeny
świadomości, chociaż są wielością (jest ich wiele), stanowią jednocześnie
jednię świadomości. Ci, którzy twierdzą, że nie można wyobrazić sobie
czegoś takiego, jak sprzeczna tożsamość, muszą sobie zdać sprawę z tego, że
ich myślenie jest właśnie 'sprzeczną samotożsamością' ".
W akcie samowiedzy
stara się spojrzeć na siebie <br>"z zewnątrz", jak na każdy inny przedmiot, czyli nie uwzględnia aspektu <br>swojej podmiotowości. <br>Nishida pisał: &lt;q&gt;"W samoświadomości człowieka przeszłość i przyszłość <br>łączy się w polu teraźniejszej świadomości, które znajduje się w miejscu <br>aktywności jako 'sprzeczna samotożsamość'. Jedność świadomości nie jest <br>możliwa, jeśli założymy jej linearny, jednokierunkowy bieg. Doznaniem <br>'sprzecznej samotożsamości' jest także uświadomienie sobie, iż fenomeny <br>świadomości, chociaż są wielością (jest ich wiele), stanowią jednocześnie <br>jednię świadomości. Ci, którzy twierdzą, że nie można wyobrazić sobie <br>czegoś takiego, jak sprzeczna tożsamość, muszą sobie zdać sprawę z tego, że <br>ich myślenie jest właśnie 'sprzeczną samotożsamością' ".&lt;/&gt; <br>W akcie samowiedzy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego