Typ tekstu: Książka
Autor: Siwicka Dorota, Bieńczyk Marek, Nawarecki Aleksander
Tytuł: Szybko i szybciej
Rok: 1996
nam - widzom - cierpliwie czekać.
Funkcję retardacyjną i spowalniającą pełnią tu zarówno elementy poetyki filmu, jak i sama zawartość fabularna. Całość ma zdecydowanie horyzontalny charakter. Przeważają linie poziome montażu (słynne długie ujęcia Tarkowskiego, przenikania) w ruchach kamery, w ruchu wewnątrzkadrowym, który - szczególnie w rzadkich tu krótkich ujęciach - jest oprócz tego monotonny, jednostajny, wolny, sprawia wrażenie zatrzymania lub wyczekiwania, wydłuża je w odbiorze. Dzięki temu sporadycznie występujący ruch pionowy (kamery i wewnątrzkadrowy) jest wyjątkowo znaczący i często staje się mocnym kontrapunktem obrazowym. Daje to efekt płynności, ciągłości, ale i powolności. Analogiczną funkcję pełni ukształtowanie wydarzeń fabularnych poprzez nagromadzenie rozmów czy niespiesznych przechadzek. Podobnie
nam - widzom - cierpliwie czekać.<br>Funkcję retardacyjną i spowalniającą pełnią tu zarówno elementy poetyki filmu, jak i sama zawartość fabularna. Całość ma zdecydowanie horyzontalny charakter. Przeważają linie poziome montażu (słynne długie ujęcia Tarkowskiego, przenikania) w ruchach kamery, w ruchu wewnątrzkadrowym, który - szczególnie w rzadkich tu krótkich ujęciach - jest oprócz tego monotonny, jednostajny, wolny, sprawia wrażenie zatrzymania lub wyczekiwania, wydłuża je w odbiorze. Dzięki temu sporadycznie występujący ruch pionowy (kamery i wewnątrzkadrowy) jest wyjątkowo znaczący i często staje się mocnym kontrapunktem obrazowym. Daje to efekt płynności, ciągłości, ale i powolności. Analogiczną funkcję pełni ukształtowanie wydarzeń fabularnych poprzez nagromadzenie rozmów czy niespiesznych przechadzek. Podobnie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego