Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
sattva (chiń. zhongsheng; jap. shujo ), tłumaczone zazwyczaj jako
'istoty czujące', nie odnosi się tylko do istot żywych, ale także do wszystkiego, co nieożywione. Można bowiem dojść do wniosku, iż wszystkie przedmioty poznania, także nieożywione, są 'naturą buddy' ze względu na to, że wszystko jest tożsame z 'jaźnią jednostkową', a 'jaźń jednostkowa' jest 'buddą'. Warto zauważyć, że teoria 'natury buddy form nieożywionych' (jap. kokudo bussho;
dosł. natura buddy krajów i ziemi) była propagowana przez niektórych
przedstawicieli szkoły tendai.
Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' w twierdzeniu, iż nawet kamienie
i drzewa są istotami czującymi, kryje się sąd paradoksowy utożsamiający
pojęcia przeciwstawne niebiegunowe (różne
sattva (chiń. zhongsheng; jap. shujo ), tłumaczone zazwyczaj jako <br>'istoty czujące', nie odnosi się tylko do istot żywych, ale także do wszystkiego, co nieożywione. Można bowiem dojść do wniosku, iż wszystkie przedmioty poznania, także nieożywione, są 'naturą buddy' ze względu na to, że wszystko jest tożsame z 'jaźnią jednostkową', a 'jaźń jednostkowa' jest 'buddą'. Warto zauważyć, że teoria 'natury buddy form nieożywionych' (jap. kokudo bussho; <br>dosł. natura buddy krajów i ziemi) była propagowana przez niektórych <br>przedstawicieli szkoły tendai. <br>Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' w twierdzeniu, iż nawet kamienie <br>i drzewa są istotami czującymi, kryje się sąd paradoksowy utożsamiający <br>pojęcia przeciwstawne niebiegunowe (różne
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego