Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
że wielu mistrzów zen głosiło teorię
praktyki zen zgodnie z 'logiką paradoksu'. Krytykowali oni wszelkie formy
praktyki prowadzące do transformacji 'jaźni jednostkowej', takie jak oczyszczanie jaźni czy jej wyciszanie, ze względu na pojęcie 'pustki jednostkowej natury' -nie ma sensu zmieniać czegoś, co nie ma stałych cech. Wyraźnie odróżniali też 'pustkę jednostronną' (antytezę bytu) od 'prawdziwej pustki' (negacji zarówno afirmacji, jak i negacji). Taka 'prawdziwa pustka' nie może zostać uprzedmiotowiona, nie może być więc traktowana jako przedmiot poznania.
'Oświecenie' nie może zostać osiągnięte jako rezultat określonych technik, gdyż
wtedy staje się przedmiotem zabiegów podmiotu - nie zostaje przekroczony
dualizm podmiotu i przedmiotu poznania
że wielu mistrzów zen głosiło teorię <br>praktyki zen zgodnie z 'logiką paradoksu'. Krytykowali oni wszelkie formy <br>praktyki prowadzące do transformacji 'jaźni jednostkowej', takie jak oczyszczanie jaźni czy jej wyciszanie, ze względu na pojęcie 'pustki jednostkowej natury' -nie ma sensu zmieniać czegoś, co nie ma stałych cech. Wyraźnie odróżniali też 'pustkę jednostronną' (antytezę bytu) od 'prawdziwej pustki' (negacji zarówno afirmacji, jak i negacji). Taka 'prawdziwa pustka' nie może zostać uprzedmiotowiona, nie może być więc traktowana jako przedmiot poznania. <br>'Oświecenie' nie może zostać osiągnięte jako rezultat określonych technik, gdyż <br>wtedy staje się przedmiotem zabiegów podmiotu - nie zostaje przekroczony <br>dualizm podmiotu i przedmiotu poznania
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego