Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
się w pełni dopiero wtedy, gdy ujrzymy go w pejzażu, na tle płynących chmur, między drzewami. Strzelistość krzyża łączy ziemię z niebem, dopełniając na zasadzie kontrastu otaczającą przestrzeń, wnosząc w nią nową jakość estetyczną i duchową. Widzenie nasze koncentruje się na krzyżu, figurze, kapliczce, organizując wokół pejzaż. Często przy tym kadr taki zbiega się z kulminacją samego pejzażu. Kulminacje takie wyczuwali fundatorzy i cieśle, którzy budowali krzyże i kapliczki.
Nie inaczej postępowali nasi słowiańscy przodkowie, lokując święte miejsca w gajach i na wzgórzach. Szukali miejsc najważniejszych w pejzażu.
Znak Boży winien dominować. Myśl ta towarzyszyła nie tylko fundatorom przydrożnych krzyży, ale
się w pełni dopiero wtedy, gdy ujrzymy go w pejzażu, na tle płynących chmur, między drzewami. Strzelistość krzyża łączy ziemię z niebem, dopełniając na zasadzie kontrastu otaczającą przestrzeń, wnosząc w nią nową jakość estetyczną i duchową. Widzenie nasze koncentruje się na krzyżu, figurze, kapliczce, organizując wokół pejzaż. Często przy tym kadr taki zbiega się z kulminacją samego pejzażu. Kulminacje takie wyczuwali fundatorzy i cieśle, którzy budowali krzyże i kapliczki. <br>Nie inaczej postępowali nasi słowiańscy przodkowie, lokując święte miejsca w gajach i na wzgórzach. Szukali miejsc najważniejszych w pejzażu. <br>Znak Boży winien dominować. Myśl ta towarzyszyła nie tylko fundatorom przydrożnych krzyży, ale
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego