Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
tendencjami w rozwoju poetyckich środków wyrazu. W naturze okresu przejściowego, w którym przyszło Reklewskiemu tworzyć, ale też w jego młodzieńczości, w nie zakończonym jeszcze procesie poszukiwania przezeń własnego głosu, można dopatrywać się źródła ustawicznego zwracania się poety w stronę jakże licznych i jakże rozmaitych wzorów. Wiele sielanek Reklewskiego powstało na kanwie utworów Gessnera, autor Obudzenia czerpał także bezpośrednio z poezji Kleista (An Wilhelmine) oraz Uza, podlegał oddziaływaniom Teokryta i Wergilego, Delille'a i Goldsmitha. Dałoby się wymienić znacznie więcej nazwisk. Skrupulatni badacze wytropią być może jeszcze inne źródła inspiracji Reklewskiego. Z drugiej jednak strony należy podkreślić, że nawet w utworach, których pierwowzory
tendencjami w rozwoju poetyckich środków wyrazu. W naturze okresu przejściowego, w którym przyszło Reklewskiemu tworzyć, ale też w jego młodzieńczości, w nie zakończonym jeszcze procesie poszukiwania przezeń własnego głosu, można dopatrywać się źródła ustawicznego zwracania się poety w stronę jakże licznych i jakże rozmaitych wzorów. Wiele sielanek Reklewskiego powstało na kanwie utworów Gessnera, autor Obudzenia czerpał także bezpośrednio z poezji Kleista (An Wilhelmine) oraz Uza, podlegał oddziaływaniom Teokryta i Wergilego, Delille'a i Goldsmitha. Dałoby się wymienić znacznie więcej nazwisk. Skrupulatni badacze wytropią być może jeszcze inne źródła inspiracji Reklewskiego. Z drugiej jednak strony należy podkreślić, że nawet w utworach, których pierwowzory
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego