Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jednia?". W pytaniu nie mamy
bezpośrednio do czynienia z jednoczesną negacją i afirmacją, jednak kryje się
w nim paradoks - jednia ze swojej definicji nie może do niczego powrócić.
Pytanie to można przeformułować następująco: "Do czego wraca coś, co nie
wraca do niczego?".
Także słynny koan Hakuina: "Jaki dźwięk wydaje jedna klaszcząca
dłoń?" kryje w sobie sąd paradoksowy - coś, co nie może klaszcząc
wydawać dźwięku, wydaje dźwięk.
Według mnie w analizie nauk mistrzów zen należy wziąć pod uwagę
podział na dwie podstawowe grupy sądów paradoksowych:
1) sądy paradoksowe biegunowe, zgodne z logiką 'absolutnie sprzecznej
samotożsamości' znaków przeciwstawnych biegunowych (przeciwnych),
2) sądy paradoksowe
jednia?". W pytaniu nie mamy <br>bezpośrednio do czynienia z jednoczesną negacją i afirmacją, jednak kryje się <br>w nim paradoks - jednia ze swojej definicji nie może do niczego powrócić. <br>Pytanie to można przeformułować następująco: "Do czego wraca coś, co nie <br>wraca do niczego?". <br>Także słynny koan Hakuina: "Jaki dźwięk wydaje jedna klaszcząca <br>dłoń?" kryje w sobie sąd paradoksowy - coś, co nie może klaszcząc <br>wydawać dźwięku, wydaje dźwięk. <br>Według mnie w analizie nauk mistrzów zen należy wziąć pod uwagę <br>podział na dwie podstawowe grupy sądów paradoksowych: <br>1) sądy paradoksowe biegunowe, zgodne z logiką 'absolutnie sprzecznej <br>samotożsamości' znaków przeciwstawnych biegunowych (przeciwnych), <br>2) sądy paradoksowe
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego