Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
wątpliwości i rozterki". Wkrótce jednak
Dahui doszedł do wniosku, iż uczniowie nie są w stanie uwierzyć w tożsamość
'jaźni jednostkowej' i 'jaźni oświeconej' w znaczeniu totalnego,
egzystencjalnego zawierzenia. Uznają bowiem prawdziwość nauk buddyjskich
jedynie ze względu na autorytet Buddy Śakyamuniego. Doszedł też do
wniosku, że jego metoda 'wpatrywania się w koan' dzięki temu, iż
wytwarza stan 'wielkiego zwątpienia' (chiń. dayi; jap. daigi), prowadzi
do rozbudzenia prawdziwej wiary, niezależnie od tego, czy dana osoba
poznała nauki buddyzmu, czy nie.
Pojęcie 'wielkiego zwątpienia' jest nawiązaniem do metafory 'kuli
zwątpienia' (chiń. yituan; jap. gidan), której jako pierwszy użył Luohan
Guichen (jap. Rakan Keijin, 867
wątpliwości i rozterki".&lt;/&gt; Wkrótce jednak <br>Dahui doszedł do wniosku, iż uczniowie nie są w stanie uwierzyć w tożsamość <br>'jaźni jednostkowej' i 'jaźni oświeconej' w znaczeniu totalnego, <br>egzystencjalnego zawierzenia. Uznają bowiem prawdziwość nauk buddyjskich <br>jedynie ze względu na autorytet Buddy Śakyamuniego. Doszedł też do <br>wniosku, że jego metoda 'wpatrywania się w koan' dzięki temu, iż <br>wytwarza stan 'wielkiego zwątpienia' (chiń. dayi; jap. daigi), prowadzi <br>do rozbudzenia prawdziwej wiary, niezależnie od tego, czy dana osoba <br>poznała nauki buddyzmu, czy nie. <br>Pojęcie 'wielkiego zwątpienia' jest nawiązaniem do metafory 'kuli <br>zwątpienia' (chiń. yituan; jap. gidan), której jako pierwszy użył Luohan <br>Guichen (jap. Rakan Keijin, 867
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego