koanów <br>jako 'zen hierarchiczne' (jap. hashigo zen; dosł. zen drabiny), uważając je za <br>odmianę 'zen jako oczekiwania na oświecenie'. <br>Daisetsu Suzuki twierdzi, że system koanów jest <q>"zarówno wynaturzeniem, <br>jak i ulepszeniem nieskażonego, naturalnego, pierwotnego zen [...]. Odkąd <br>jednak istnieje, jakoś bardzo trudno jest się bez niego obejść".</> Praktyka <br>związana z systemem koanów jest według niego demokratycznym, usystematyzowanym, <br>mechanicznym zen. <q>"System ten jest niewątpliwie w dużym <br>stopniu sztuczny i kryje w sobie niebezpieczne pułapki. Jeśli jednak obchodzić <br>się z nim właściwe, to pulsuje życiem zen".</> <br>Z punktu widzenia 'logiki paradoksu' krytyka systemu koanów w szkole <br>rinzai jest słuszna jedynie wtedy, gdy założymy, iż