Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
92).
Ten typ melodyki odnajdujemy jednak przede wszystkim w odcinkach niechorałowych
tych mszy, w których materiał chorałowy oddziałuje asymilująco na ten element
muzyczny. Artykułowany w ten sposób związek z chorałem preferowali kompozytorzy,
którzy znali tradycję chorałową, repertuar, ducha i estetykę tej muzyki. Równocześnie
jednak dość nieoczekiwanie odnajdujemy typ melodyki chorałowej koncypowanej
do polskiego tekstu w Kyrie Mszy beatowej (1967) Gärtner (s. 3, prz. 9). Można
więc stwierdzić, że tradycja wielogłosowej missa choralis w twórczości polskich
kompozytorów XX w. ­ jakkolwiek niezbyt silna ­ utrzymuje się nieprzerwanie
w tym stuleciu, zarówno w pierwszej, jak i drugiej połowie.

Omówiony zakres problematyki form chorałowych w cyklu
92). <br>Ten typ melodyki odnajdujemy jednak przede wszystkim w odcinkach niechorałowych <br>tych mszy, w których materiał chorałowy oddziałuje asymilująco na ten element <br>muzyczny. Artykułowany w ten sposób związek z chorałem preferowali kompozytorzy, <br>którzy znali tradycję chorałową, repertuar, ducha i estetykę tej muzyki. Równocześnie <br>jednak dość nieoczekiwanie odnajdujemy typ melodyki chorałowej koncypowanej <br>do polskiego tekstu w Kyrie Mszy beatowej (1967) Gärtner (s. 3, prz. 9). Można <br>więc stwierdzić, że tradycja wielogłosowej missa choralis w twórczości polskich <br>kompozytorów XX w. ­ jakkolwiek niezbyt silna ­ utrzymuje się nieprzerwanie <br>w tym stuleciu, zarówno w pierwszej, jak i drugiej połowie.<br><br> Omówiony zakres problematyki form chorałowych w cyklu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego