Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Kultura
Nr: 400-401
Miejsce wydania: Paryż
Rok: 1981
uwagą na jaką zasługują, odpadną liczne przeszkody w dotarciu do jądra współczesnego "fenomenu totalitarnego". "Tak to Prometeusz budzi się ze snu o potędze jako kafkowski Gregor Samsa", zamyka Kołakowski pierwszy tom swojej historii marksizmu. Tej klamrze odpowiada klamra zamykająca tom trzeci i ostatni: "Samoubóstwienie człowieka, któremu marksizm dał filozoficzny wyraz, kończy się tak samo, jak wszystkie, indywidualne i zbiorowe, próby samoubóstwienia: ukazuje się jako farsowa strona ludzkiej niedoli".
Raczej tragi-farsowa. Taką małą tragi-farsę wyłowiłem dziś ze szkicu Stalin i hitlerowskie Niemcy Aleksandra Niekricza, historyka sowieckiego, autora głośnej w roku 1965 książki 22 czerwca 1941, emigranta od roku 1976. Niekricz opowiada
uwagą na jaką zasługują, odpadną liczne przeszkody w dotarciu do jądra współczesnego "fenomenu totalitarnego". "Tak to Prometeusz budzi się ze snu o potędze jako kafkowski Gregor Samsa", zamyka Kołakowski pierwszy tom swojej historii marksizmu. Tej klamrze odpowiada klamra zamykająca tom trzeci i ostatni: "Samoubóstwienie człowieka, &lt;page nr=32&gt; któremu marksizm dał filozoficzny wyraz, kończy się tak samo, jak wszystkie, indywidualne i zbiorowe, próby samoubóstwienia: ukazuje się jako farsowa strona ludzkiej niedoli". <br>Raczej tragi-farsowa. Taką małą tragi-farsę wyłowiłem dziś ze szkicu Stalin i hitlerowskie Niemcy Aleksandra Niekricza, historyka sowieckiego, autora głośnej w roku 1965 książki 22 czerwca 1941, emigranta od roku 1976. Niekricz opowiada
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego