Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Mokebanruoboluomijing; jap.
Makahannyaharamitsukyo) znajdujemy 'osiemnaście rodzajów pustki'.
W kontekście krytyki oczyszczania 'jaźni jednostkowej' najbardziej będzie
nas interesować pojęcie 'pustki jednostkowej natury' (chiń. zixingkong;
jap. jisoku), czyli 'pustki wszystkich fenomenów' (sanskr. dharma; chiń.
fa; jap. ho ). Pojęcie 'pustki jednostkowej natury' jest podstawą teorii
nieistnienia odrębnego 'ja' o określonych indywidualnych cechach, której
konsekwencją jest przekonanie o tym, że nie istnieje 'ja' będące niezmiennym
podmiotem zmiennych doznań. Jak więc można zmienię
'ja', którego nie ma? W żadnym fenomenie nie można wyodrębnię
jego stałej, niezmiennej istoty. 'Jaźń jednostkowa' jest także fenomenem,
który nie ma niezmiennych cech. Dlatego właśnie mistrz zen, Ikkyu
So jun, nauczał: "Jaźń
Mokebanruoboluomijing; jap. <br>Makahannyaharamitsukyo) znajdujemy 'osiemnaście rodzajów pustki'. <br>W kontekście krytyki oczyszczania 'jaźni jednostkowej' najbardziej będzie <br>nas interesować pojęcie 'pustki jednostkowej natury' (chiń. zixingkong; <br>jap. jisoku), czyli 'pustki wszystkich fenomenów' (sanskr. dharma; chiń. <br>fa; jap. ho ). Pojęcie 'pustki jednostkowej natury' jest podstawą teorii <br>nieistnienia odrębnego 'ja' o określonych indywidualnych cechach, której <br>konsekwencją jest przekonanie o tym, że nie istnieje 'ja' będące niezmiennym <br>podmiotem zmiennych doznań. Jak więc można zmienię <br>'ja', którego nie ma? W żadnym fenomenie nie można wyodrębnię <br>jego stałej, niezmiennej istoty. 'Jaźń jednostkowa' jest także fenomenem, <br>który nie ma niezmiennych cech. Dlatego właśnie mistrz zen, Ikkyu <br>So jun, nauczał: &lt;q&gt;"Jaźń
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego