Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
wariacyjnie stanowi motyw Usłysz głosy (s. 11), z elizją
powtórzenia struktury dwudźwiękowej, dodanymi dźwiękami repetycyjnymi i dodanym
wychyleniem tercjowym. Pojawiają się także inne motywy czytelne: Po żywocie
rajski przebyt (s. 13) oraz A na ziemi (s. 13). O skali przeobrażeń może świadczyć
fakt, że dyspozycja motywiczna Bogurodzicy w tej mszy, konstruowana na zasadzie
zastosowanej we wcześniejszych mszach, stałaby się częściowo nieczytelna.
Istotne przeobrażenia (w porównaniu z omówionymi mszami z I poł. stulecia)
dokonały się na gruncie faktury chóru (zob. przykłady). Z wcześniejszych środków
Łuciuk wykorzystał jedynie zdwojenia oktawowe, eliminując odcinki imitacyjne.
Ogólnie mówiąc, fakturę charakteryzuje ustawicznie zmienny stopień aktywności
głosów ­ przemienność
wariacyjnie stanowi motyw Usłysz głosy (s. 11), z elizją <br>powtórzenia struktury dwudźwiękowej, dodanymi dźwiękami repetycyjnymi i dodanym <br>wychyleniem tercjowym. Pojawiają się także inne motywy czytelne: Po żywocie <br>rajski przebyt (s. 13) oraz A na ziemi (s. 13). O skali przeobrażeń może świadczyć <br>fakt, że dyspozycja motywiczna Bogurodzicy w tej mszy, konstruowana na zasadzie <br>zastosowanej we wcześniejszych mszach, stałaby się częściowo nieczytelna.<br> Istotne przeobrażenia (w porównaniu z omówionymi mszami z I poł. stulecia) <br>dokonały się na gruncie faktury chóru (zob. przykłady). Z wcześniejszych środków <br>Łuciuk wykorzystał jedynie zdwojenia oktawowe, eliminując odcinki imitacyjne. <br>Ogólnie mówiąc, fakturę charakteryzuje ustawicznie zmienny stopień aktywności <br>głosów ­ przemienność
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego