kroczenie drogą 'oświecenia' <br>nie jest kroczeniem"? <br>Podsumowując, można powiedzieć, że pojęcie 'człowiek pustki' w naukach <br>Linji ma wiele wspólnego z taoistycznym 'nie-działaniem', niemniej jednak <br>ma ono swoje korzenie także w buddyjskiej koncepcji 'bezcelowego działania' <br>istoty oświeconej. <br>Uważam, że problem wpływu taoizmu na nauki mistrzów zen należy <br>rozważać w szerszym kontekście zjawiska, które w rozdziale pierwszym <br>określiłam mianem 'anonimowego zen'. Mistrzowie zen wykorzystywali bowiem <br>pojęcia innych religii czy światopoglądów, o ile dały się one zinterpretować <br>zgodnie z 'logiką paradoksu'. Zwracał na to uwagę Muso Soseki, pisząc: <br><q>"Mistrzowie zen, zapytani o istotę swojej nauki mogli odpowiedzieć, używając <br>słów Konfucjusza, Mencjusza, Laozi czy