Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
chociaż nigdy
jej nie stracił. Podobny sens, chociaż w innym nieco kontekście ma
następujący koan. Fenyang Shanzhao (jap. Fun'yo Zensho , 947-1024) na
pytanie "W jaki sposób jest osiągane 'oświecenie'?", odpowiedział: "Syn
Niebios nie kosi trawy". Jego odpowiedź jest bez związku z pytaniem
jedynie pozornie. Syn Niebios, czyli cesarz, nie kosi trawy, ponieważ praca
fizyczna nie jest zadaniem, do którego został powołany. Ten, kto dostąpił
'oświecenia', nie działa przedmiotowo. W akcie 'oświecenia' nie zachodzi
przekształcenie zmiennej 'jaźni jednostkowej' w niezmienną 'jaźń oświeconą',
a jedynie zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości, dzięki której
człowiek może postrzegać rzeczywistość jako 'absolutnie sprzeczną samotożsamość'.
Wiele metafor mistrzów
chociaż nigdy <br>jej nie stracił. Podobny sens, chociaż w innym nieco kontekście ma <br>następujący koan. Fenyang Shanzhao (jap. Fun'yo Zensho , 947-1024) na <br>pytanie "W jaki sposób jest osiągane 'oświecenie'?", odpowiedział: "Syn <br>Niebios nie kosi trawy". Jego odpowiedź jest bez związku z pytaniem <br>jedynie pozornie. Syn Niebios, czyli cesarz, nie kosi trawy, ponieważ praca <br>fizyczna nie jest zadaniem, do którego został powołany. Ten, kto dostąpił <br>'oświecenia', nie działa przedmiotowo. W akcie 'oświecenia' nie zachodzi <br>przekształcenie zmiennej 'jaźni jednostkowej' w niezmienną 'jaźń oświeconą', <br>a jedynie zmiana perspektywy postrzegania rzeczywistości, dzięki której <br>człowiek może postrzegać rzeczywistość jako 'absolutnie sprzeczną samotożsamość'. <br>Wiele metafor mistrzów
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego