Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
w starożytnej Grecji, lecz w dziejach narodowych. Było to bardzo ważne dla romantyków.
To nowe pojęcie prawdy w sztuce Schlegel jaśniej jeszcze sprecyzował w uwagach na temat kostiumu. Stawiane wcześniej zarzuty, że Szekspir nie dba o jego prawdę, zaniedbując historyczne realia, uważał za nieistotne; autor Makbeta trafnie ujmował bowiem "istotny kostium, mianowicie ducha czasów i narodów", a tę prawdę ma głosić sztuka. (Romantyczna to wersja pojmowania "kolorytu lokalnego": wierność nie szczegółom, lecz duchowi czasu). Stąd pojawia się u Schlegla eksponowanie walorów kostiumu symbolicznego: bo wyidealizowany, przez to niezmienny (jak w starożytności strój frygijski, wprowadzany dla oznakowania wszelkich barbarzyńców), sprzyja klarowności podziałów
w starożytnej Grecji, lecz w dziejach narodowych. Było to bardzo ważne dla romantyków.<br>To nowe pojęcie prawdy w sztuce Schlegel jaśniej jeszcze sprecyzował w uwagach na temat kostiumu. Stawiane wcześniej zarzuty, że Szekspir nie dba o jego prawdę, zaniedbując historyczne realia, uważał za nieistotne; autor Makbeta trafnie ujmował bowiem "istotny kostium, mianowicie ducha czasów i narodów", a tę prawdę ma głosić sztuka. (Romantyczna to wersja pojmowania "kolorytu lokalnego": wierność nie szczegółom, lecz duchowi czasu). Stąd pojawia się u Schlegla eksponowanie walorów kostiumu symbolicznego: bo wyidealizowany, przez to niezmienny (jak w starożytności strój frygijski, wprowadzany dla oznakowania wszelkich barbarzyńców), sprzyja klarowności podziałów
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego