Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
jest bowiem sprzecznie tożsamy z wymiarem relatywnym.
Dogen w swoich rozważaniach nawiązuje także do początku przekazu
zen, który rozpoczyna się od podniesienia kwiatu przez Buddę Śakyamuniego
i uśmiechu zrozumienia Mahakaśyapy. Symbolika 'kwiatów nieba' ma
uświadamiać, że 'pustka' nie jest brakiem istnienia ('pustką jednostronną'), ale
'absolutnie sprzeczną samotożsamością' będącą źródłem wszelkiej kreatywności.
"Musicie pamiętać, że niebo ('pustka') jest jak roślina. Tak pojęte niebo
w sposób konieczny zakwita, 'kwiaty nieba' zakwitają, tak jak zakwitają kwiaty
roślin. Właśnie aby wyrazić tę prawdę, Budda powiedział, że tak naprawdę
nie ma 'kwiatów nieba' " - nauczał Dogen, podkreślając, że nie można
uznać 'kwiatów nieba' za przedmiot poznania z
jest bowiem sprzecznie tożsamy z wymiarem relatywnym. <br>Dogen w swoich rozważaniach nawiązuje także do początku przekazu <br>zen, który rozpoczyna się od podniesienia kwiatu przez Buddę Śakyamuniego <br>i uśmiechu zrozumienia Mahakaśyapy. Symbolika 'kwiatów nieba' ma <br>uświadamiać, że 'pustka' nie jest brakiem istnienia ('pustką jednostronną'), ale <br>'absolutnie sprzeczną samotożsamością' będącą źródłem wszelkiej kreatywności. <br>"Musicie pamiętać, że niebo ('pustka') jest jak roślina. Tak pojęte niebo <br>w sposób konieczny zakwita, 'kwiaty nieba' zakwitają, tak jak zakwitają kwiaty <br>roślin. Właśnie aby wyrazić tę prawdę, Budda powiedział, że tak naprawdę <br>nie ma 'kwiatów nieba' " - nauczał Dogen, podkreślając, że nie można <br>uznać 'kwiatów nieba' za przedmiot poznania z
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego