Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Życie
Nr: 22.5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1998
powstaniem dzieła Rawlsa. W ciągu kolejnych dwudziestu lat nowa teoria obracała się we własnym kręgu, nie wykraczając poza zakreślony przez Rawlsa horyzont.

Dochodzimy tu jednak do kluczowego problemu - czy racjonalistyczne zasady, na jakich chcą opierać porządek społeczny liberalni teoretycy, są zdolne do działania bez wsparcia ze strony kontekstu historycznego i kulturowego? Od początku liberalizmu zwracano uwagę, że projekt liberalny, choć uniwersalny w swych założeniach, jest w istocie zakorzeniony w wartościach konkretnej historycznej kultury - kultury zachodniej. W tym sensie zasady liberalne nie były zewnętrzne w stosunku do wszystkich kultur (w tym także do swej własnej), lecz stanowiły przeniesienie na poziom teoretycznego uogólnienia
powstaniem dzieła Rawlsa. W ciągu kolejnych dwudziestu lat nowa teoria obracała się we własnym kręgu, nie wykraczając poza zakreślony przez Rawlsa horyzont.<br><br> Dochodzimy tu jednak do kluczowego problemu - czy racjonalistyczne zasady, na jakich chcą opierać porządek społeczny liberalni teoretycy, są zdolne do działania bez wsparcia ze strony kontekstu historycznego i kulturowego? Od początku liberalizmu zwracano uwagę, że projekt liberalny, choć uniwersalny w swych założeniach, jest w istocie zakorzeniony w wartościach konkretnej historycznej kultury - kultury zachodniej. W tym sensie zasady liberalne nie były zewnętrzne w stosunku do wszystkich kultur (w tym także do swej własnej), lecz stanowiły przeniesienie na poziom teoretycznego uogólnienia
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego