Typ tekstu: Książka
Autor: Czapski Józef
Tytuł: Patrząc
Rok wydania: 1996
Lata powstania: 1952-1954
do Cézanne'a. Martwa natura cézanne'owska była zwrotnicą dziejów sztuki na przełomie XIX i XX wieku. To ona oderwała świat od "optymizmu słonecznego" (wyrażenie Sterlinga) impresjonistów, od wibracji słonecznej roztapiającej wszelki przedmiot, od delektacji zmysłowej, to ona zaprowadziła nas w świat nie tylko surowych form kubistów, ale także przez konstrukcję nie linearną, nie walorową, a przede wszystkim kolorową w świat dramatyczny Van Gogha i Soutine'a. Naprawdę "my wszyscy z niego".
Tu się zatrzymuję. O Cézannie jeszcze innym razem.
Próbowałem omówić, prędzej opowiedzieć o paru wątkach porywającej książki Karola Sterlinga. Trzeba by trafiła do malarzy, daje ona wyzwalające poczucie ciągłości sztuki, wiecznej młodości
do Cézanne'a. Martwa natura cézanne'owska była zwrotnicą dziejów sztuki na przełomie XIX i XX wieku. To ona oderwała świat od "optymizmu słonecznego" (wyrażenie Sterlinga) impresjonistów, od wibracji słonecznej roztapiającej wszelki przedmiot, od delektacji zmysłowej, to ona zaprowadziła nas w świat nie tylko surowych form kubistów, ale także przez konstrukcję nie linearną, nie walorową, a przede wszystkim kolorową w świat dramatyczny Van Gogha i Soutine'a. Naprawdę "my wszyscy z niego".<br>Tu się zatrzymuję. O Cézannie jeszcze innym razem.<br>Próbowałem omówić, prędzej opowiedzieć o paru wątkach porywającej książki Karola Sterlinga. Trzeba by trafiła do malarzy, daje ona wyzwalające poczucie ciągłości sztuki, wiecznej młodości
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego