Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
mistrzów. W tym kontekście należy rozumieć słowa
Linji, który widząc jak jego uczeń, Puhua, w odpowiedzi na pytanie o istotę
rzeczywistości kopnięciem przewraca stół, zapytuje sam siebie: Czy Puhua
jest oświecony, czy szalony?
Weryfikacja 'oświecenia' często przypomina swoją formą pojedynek.
Mistrz stosuje wtedy najczęściej czwartą kategorię Linji, czyli zgodnie z logiką
formalną
zachowuje dualizm podmiotu i przedmiotu, obserwując reakcję
ucznia. Mając właśnie na uwadze ten typ weryfikacji, Linji twierdził, że uczeń
musi przewyższyć mistrza. Nie oznacza to, że mistrz jest gorszy od ucznia.
Jeśli mistrz wypowiada się zgodnie ze zdroworozsądkową logiką dualizmu
podmiotu i przedmiotu poznania, uczeń, który dostąpił 'oświecenia', musi
skarcić
mistrzów. W tym kontekście należy rozumieć słowa <br>Linji, który widząc jak jego uczeń, Puhua, w odpowiedzi na pytanie o istotę <br>rzeczywistości kopnięciem przewraca stół, zapytuje sam siebie: Czy Puhua <br>jest oświecony, czy szalony? <br>Weryfikacja 'oświecenia' często przypomina swoją formą pojedynek. <br>Mistrz stosuje wtedy najczęściej czwartą kategorię Linji, czyli zgodnie z logiką <br>formalną zachowuje dualizm podmiotu i przedmiotu, obserwując reakcję <br>ucznia. Mając właśnie na uwadze ten typ weryfikacji, Linji twierdził, że uczeń <br>musi przewyższyć mistrza. Nie oznacza to, że mistrz jest gorszy od ucznia. <br>Jeśli mistrz wypowiada się zgodnie ze zdroworozsądkową logiką dualizmu <br>podmiotu i przedmiotu poznania, uczeń, który dostąpił 'oświecenia', musi <br>skarcić
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego