Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
pojawia się jako coś zewnętrznego, niezależnie od okoliczności, bez najmniejszych zakłóceń. Chan (jap. zen, czyli medytacja) odnosi się do wewnętrznego wglądu w pierwotną naturę, czyli do
uwolnienia od niewiedzy. [...] Zewnętrzne oddzielenie od formy jest
unieruchomieniem, a pozostanie niewzruszonym wewnątrz jest medytacją". Huineng nie przywiązywał więc wagi do wpływu samej pozycji
lotosu na medytującego. Według niego medytacja musi być bezcelowa,
medytujący nie może przywiązywać się do niczego, nawet do medytacji
samej w sobie.
Nie tylko Huineng uważał, że stan umysłu pogrążonego w prawdziwej
medytacji może być opisany jedynie za pomocą paradoksu. Yueshan Weiyan
(jap. Yakusan Igen, 745-828) siedział w zazen, kiedy
pojawia się jako coś zewnętrznego, niezależnie od okoliczności, bez najmniejszych zakłóceń. Chan (jap. zen, czyli medytacja) odnosi się do wewnętrznego wglądu w pierwotną naturę, czyli do <br>uwolnienia od niewiedzy. [...] Zewnętrzne oddzielenie od formy jest <br>unieruchomieniem, a pozostanie niewzruszonym wewnątrz jest medytacją"&lt;/&gt;. Huineng nie przywiązywał więc wagi do wpływu samej pozycji <br>lotosu na medytującego. Według niego medytacja musi być bezcelowa, <br>medytujący nie może przywiązywać się do niczego, nawet do medytacji <br>samej w sobie. <br>Nie tylko Huineng uważał, że stan umysłu pogrążonego w prawdziwej <br>medytacji może być opisany jedynie za pomocą paradoksu. Yueshan Weiyan <br>(jap. Yakusan Igen, 745-828) siedział w zazen, kiedy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego