Typ tekstu: Książka
Autor: Bilica Krzysztof
Tytuł: WIESZCZY PTAK GAMAJUN
Rok: 2002
tle pojawia się już na samym początku charakterystyczny cantus firmus zbudowany na rozłożonym akordzie kwartsekstowym: raz molowym, raz durowym. Notabene, motywy oparte na rozłożonym molowym akordzie kwartsekstowym można uznać za kluczowe w trzech początkowych pieśniach cyklu.
Innym częstym motywem-kluczem są tarasowo wznoszące się lub opadające diatoniczno-chromatyczne pochody trzech lub czterech dźwięków. W Gamajunie - drugiej z kolei pieśni - jest to np. sekwencja: e - fis - g / fis - g - a / g - a - ais - h / itp. Towarzyszy ona między innymi słowom "na wód płaszczyznach niezmierzonych". W pieśni przedostatniej, którą Szostakowicz zatytułował Tajemne znaki, a więc pieśni lustrzanie symetrycznej do Gamajuna - pojawia się zwierciadlana
tle pojawia się już na samym początku charakterystyczny cantus firmus zbudowany na rozłożonym akordzie kwartsekstowym: raz molowym, raz durowym. Notabene, motywy oparte na rozłożonym molowym akordzie kwartsekstowym można uznać za kluczowe w trzech początkowych pieśniach cyklu.<br>Innym częstym motywem-kluczem są tarasowo wznoszące się lub opadające diatoniczno-chromatyczne pochody trzech lub czterech dźwięków. W Gamajunie - drugiej z kolei pieśni - jest to np. sekwencja: e - fis - g / fis - g - a / g - a - ais - h / itp. Towarzyszy ona między innymi słowom "na wód płaszczyznach niezmierzonych". W pieśni przedostatniej, którą Szostakowicz zatytułował Tajemne znaki, a więc pieśni lustrzanie symetrycznej do Gamajuna - pojawia się zwierciadlana
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego