jednostek w grupach społecznych takich, jak: zawodowe, środowiskowe, rodzinne, związkowe czy hobbystyczne. W związku z występującymi tam relacjami i rolami społecznymi powstają potrzeby: przynależności, wychowania, kształcenia, miłości, wolności, władzy, opieki, sprawności działania, lokomocji, współdziałania.<br>Poziom 4. Potrzeby uznania, związane z kształtowaniem korzystnej dla jednostki relacji z grupami społecznymi. Są to m.in. potrzeby szacunku, osiągnięć, akceptacji, wyróżnienia, sławy, autorytetu, przywództwa, gratyfikacji, awansu zawodowego.<br>Poziom 5. Potrzeby samorealizacji, odzwierciedlające możliwości najwyższego spełnienia się jednostki w każdej ze sfer życia duchowego i materialnego. Samorealizacja może przejawiać się w postaci samodoskonalenia, twórczości, misji społecznej, poświęcenia, samokształcenia, jakości pracy, rekreacji, hobby, szczęścia, radości, przyjemności, spełnienia estetycznego