Typ tekstu: Książka
Autor: Werner Andrzej
Tytuł: Dekada filmu
Rok: 1997
własnej postawy. Dekadencja przyciągająca go zazwyczaj swym czarem przybierała również formy najbardziej odrażające. I tym razem wybrał sobie Visconti za przewodnika - przynajmniej po części - Tomasza Manna. We wcześniejszym zresztą od Śmierci w Wenecji Zmierzchu Bogów początek filmu nasycony jest duchem Buddenbrooków.
Na kartach powieści Manna proces dezintegracji starej tradycji niemieckiego mieszczaństwa dokonał się znacznie wcześniej; rodzinę Essenbecków, bohaterów filmu Viscontiego, poznajemy w momencie, gdy sytuacja dojrzała już do eksplozji. Film rozpoczyna się w momencie podpalenia Reichstagu.
Ale właśnie ta "dojrzałość", przesądzająca zarówno rodzinne jak i historyczne losy, określa w decydujący sposób charakter filmu. Narrację prowadzi Visconti jak gdyby dwutorowo. Długi proces
własnej postawy. Dekadencja przyciągająca go zazwyczaj swym czarem przybierała również formy najbardziej odrażające. I tym razem wybrał sobie Visconti za przewodnika - przynajmniej po części - Tomasza Manna. We wcześniejszym zresztą od Śmierci w Wenecji Zmierzchu Bogów początek filmu nasycony jest duchem Buddenbrooków. <br>Na kartach powieści Manna proces dezintegracji starej tradycji niemieckiego mieszczaństwa dokonał się znacznie wcześniej; rodzinę Essenbecków, bohaterów filmu Viscontiego, poznajemy w momencie, gdy sytuacja dojrzała już do eksplozji. Film rozpoczyna się w momencie podpalenia Reichstagu.<br>Ale właśnie ta "dojrzałość", przesądzająca zarówno rodzinne jak i historyczne losy, określa w decydujący sposób charakter filmu. Narrację prowadzi Visconti jak gdyby dwutorowo. Długi proces
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego