na tajemnicze "baby" nieborowskie i postacie "pielgrzymów" z okolic Słupi (Kieleckie). <br>To, co łączy rzeźbę ludowa z przeszłością, a różni od stylowej, warstw oświeconych - to bardziej konkretny, upostaciowany sposób przeżywania i przedstawiania prawd religijnych, sprowadzanie ich do <br><page nr=52><br> powszechnie zrozumiałych symboli i ujęć. Różnice między chłopstwem a warstwami oświeconymi, szlachta i mieszczaństwem, wyraźnie się pogłębiły w okresie reformacji i "złotego wieku". Reformacja, jak pisał Ksawery Piwocki, <q>"[...] była odczuwana przez chłopstwo jako "pański wymysł" i tym samym jako coś obcego i wrogiego. W okresie wczesnej kontrreformacji sytuacja ta była zręcznie wykorzystywana przez jej propagatorów, szczególnie jezuitów, którzy wówczas to nasycili polski katolicyzm charakterystycznymi