za pierwszy manifest rosyjskiego symbolizmu{10}. Poeta wskazał w nim na główne elementy, jakie powinna zawierać poezja nowego kierunku, na treści mistyczne (religijne), symbole i nową, poszerzoną wrażliwość estetyczną (nastrojowość). <br>Mereżkowski wraz z Briusowem, Balmontem, Sołogubem i Zinaidą Gippius tworzyli grupę tak zwanych symbolistów starszych. Nawiązywali oni z upodobaniem do mitologii i świata wymarłych kultur Wschodu, starożytnego Egiptu, a nawet prekolumbijskiej Ameryki. Z kolei symbolistów młodszych - Błoka, Biełego, Iwanowa - pociągała bardziej przyszłość aniżeli przeszłość. Fascynacji tej dały asumpt eschatologiczne proroctwa myśliciela i poety Włodzimierza Sołowjowa, głoszącego nieuchronność zbrojnej konfrontacji Europy z Azją ("z niszczycielskimi siłami panmongolizmu"{11}). <br>Wasniecow przejął od symbolistów