Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
poddawała działaniu rygorów gatunkowych, stałych schematów konfliktów moralnych, wyrażających wiarę w ukryte uzasadnienie boskiego planu historii. Nie tylko budziła dumę obrazem minionej wielkości, ale też nadzieję powrotu do utraconego raju, z którego tylko na chwilę, wskutek przemijającego oddziaływania obcego zła, nas wygnano. Los Wężyka jako tragediopisarza został wyznaczony już w momencie wyboru pierwszej, jeszcze tłumaczonej tragedii, wielkiego Sofoklesa – nie zaś wielkiego, choć przede wszystkim wzorowego, Racine'a. Następny krok poniekąd wydaje się oczywisty; od Sofoklesa bliżej było bowiem do nowych niż do dawnych mistrzów gatunku – do Alfieriego i Schillera.
Dwie pierwsze własne prace Wężyka mają przede wszystkim znamię warsztatowe. Zachowała
poddawała działaniu rygorów gatunkowych, stałych schematów konfliktów moralnych, wyrażających wiarę w ukryte uzasadnienie boskiego planu historii. Nie tylko budziła dumę obrazem minionej wielkości, ale też nadzieję powrotu do utraconego raju, z którego tylko na chwilę, wskutek przemijającego oddziaływania obcego zła, nas wygnano. Los Wężyka jako tragediopisarza został wyznaczony już w momencie wyboru pierwszej, jeszcze tłumaczonej tragedii, wielkiego Sofoklesa &#150; nie zaś wielkiego, choć przede wszystkim wzorowego, Racine'a. Następny krok poniekąd wydaje się oczywisty; od Sofoklesa bliżej było bowiem do nowych niż do dawnych mistrzów gatunku &#150; do Alfieriego i Schillera.<br> Dwie pierwsze własne prace Wężyka mają przede wszystkim znamię warsztatowe. Zachowała
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego