Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
grup: 1) pieśń kościelną, 2) wielogłosową renesansową
pieśń religijną, 3) pieśń ludową, 4) piosenkę popularną (z gatunku pop-music),
5) hymn narodowy. Można więc dostrzec rys uaktualniania dawnych form pieśniowych
przez włączenie piosenki popularnej, tworzonej przez zawodowych kompozytorów,
nie tylko najmłodszej generacji.
W repertuarze pieśni kościelnej wykorzystywanej jako materiał cyklu mszalnego
odrębną grupę stanowią kolędy (w tym kontekście jest to nazwa nadrzędna, obejmująca
także pastorałki). W Polsce dopiero od drugiej połowy XIX w. materiał ten łączy
się z wielogłosową missa pastoralis, określaną także jako msza pasterska lub
kolędowa (R. Pośpiech 1944, s. 270). Melodiami kolęd posługiwano się w mszach
z łacińskimi
grup: 1) pieśń kościelną, 2) wielogłosową renesansową <br>pieśń religijną, 3) pieśń ludową, 4) piosenkę popularną (z gatunku pop-music), <br>5) hymn narodowy. Można więc dostrzec rys uaktualniania dawnych form pieśniowych <br>przez włączenie piosenki popularnej, tworzonej przez zawodowych kompozytorów, <br>nie tylko najmłodszej generacji.<br> W repertuarze pieśni kościelnej wykorzystywanej jako materiał cyklu mszalnego <br>odrębną grupę stanowią kolędy (w tym kontekście jest to nazwa nadrzędna, obejmująca <br>także pastorałki). W Polsce dopiero od drugiej połowy XIX w. materiał ten łączy <br>się z wielogłosową missa pastoralis, określaną także jako msza pasterska lub <br>kolędowa (R. Pośpiech 1944, s. 270). Melodiami kolęd posługiwano się w mszach <br>z łacińskimi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego