na styl <br>cyklu mszalnego. Równocześnie rozwijały się wielkie formy wokalno-instrumentalne, <br>szczególnie oratorium i kantata. Możliwości wykorzystania chóru, typ ekspresji <br>partii chóralnych, sposoby narracji, oddziaływały także na cykl mszalny.<br> Ogólnie więc mówiąc, kompozytora inspirowała w tym przypadku idea wielkiej <br>formy symfonicznej i oratoryjno-kantatowej, która w inspiracji przedmiotowej <br> pojedynczych cyklach mszalnych reprezentowała wyjątkowo duży stopień zindywidualizowania, <br>zachowując jednak swoje główne atrybuty: duży lub zróżnicowany aparat wykonawczy, <br>rozbudowaną koncepcję formy i szeroki, niejako z założenia, obszar ekspresji. <br>Z monumentalizmem wiąże się zwykle dekoratywność rozumiana w pozytywnym tego <br>słowa znaczeniu jako wyróżnik stylu ozdobnego, bogatego; jej elementy nie <br>muszą jednak występować w całym