Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
na zasadzie raczej zróżnicowania (urozmaicenia) fakturalnego
i wyrazowego niż kontrastu. Odmiennie niż Chlondowski i Miazga posługuje się
chorałem Szeligowski w Missa de Angelis (1942) na 3-głosowy chór żeński a cappella
(co okaże się istotne). Chorał integruje jedną część cyklu ­ jedynie Kyrie.
Wzorzec pochodzi, zgodnie z tytułem mszy, z VIII mszy gregoriańskiej De Angelis.
Chorałową frazę 1 Kyrie elejson, rytmizowaną w metrum 4/4, kompozytor harmonizuje,
umieszczając w głosie najwyższym (s. 1, prz. 7). W Christe pojawia się jedynie
chorałowy motyw
inicjalny w imitacji 3-głosowej, w interwale unisonu (s. 2). Chorałowa zaś fraza
3 Kyrie (powtórzona dwukrotnie) jest wykorzystana analogicznie
na zasadzie raczej zróżnicowania (urozmaicenia) fakturalnego <br>i wyrazowego niż kontrastu. Odmiennie niż Chlondowski i Miazga posługuje się <br>chorałem Szeligowski w Missa de Angelis (1942) na 3-głosowy chór żeński a cappella <br>(co okaże się istotne). Chorał integruje jedną część cyklu ­ jedynie Kyrie. <br>Wzorzec pochodzi, zgodnie z tytułem mszy, z VIII mszy gregoriańskiej De Angelis. <br>Chorałową frazę 1 Kyrie elejson, rytmizowaną w metrum 4/4, kompozytor harmonizuje, <br>umieszczając w głosie najwyższym (s. 1, prz. 7). W Christe pojawia się jedynie <br>chorałowy motyw <br>inicjalny w imitacji 3-głosowej, w interwale unisonu (s. 2). Chorałowa zaś fraza <br>3 Kyrie (powtórzona dwukrotnie) jest wykorzystana analogicznie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego