Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
miesiącach Jan Czeczot napisał operetkę Małgorzata z Zębocina, Mickiewicz oceniał ją na spotkaniu filomatów w grudniu 1819 roku. Elementy stylu operowego wprowadził do pierwszej części Dziadów. Znamienne dla stosunku Mickiewicza do teatru, że nawiązując do opery nawet nie wspomniał o jej wileńskich realizacjach. Punktem odniesienia były dla niego nie znane mu przedstawienia (nie najgorsze - zapewne widział Bogusławskiego), lecz jedynie teoretyczne lektury.
Tekst Czeczota był słabiutki i został przez Mickiewicza oceniony surowo; krytykował nielogiczności, ale ganił również odstępstwa od przyjętych w operze reguł. Czeczot osadzał "średniowieczny" temat w scenerii wywodzącej się z modnego gotyckiego melodramatu (didaskalia: „Teatr wyobraża kościół na cmentarzu, pełnym
miesiącach Jan Czeczot napisał operetkę Małgorzata z Zębocina, Mickiewicz oceniał ją na spotkaniu filomatów w grudniu 1819 roku. Elementy stylu operowego wprowadził do pierwszej części Dziadów. Znamienne dla stosunku Mickiewicza do teatru, że nawiązując do opery nawet nie wspomniał o jej wileńskich realizacjach. Punktem odniesienia były dla niego nie znane mu przedstawienia (nie najgorsze - zapewne widział Bogusławskiego), lecz jedynie teoretyczne lektury.<br>Tekst Czeczota był słabiutki i został przez Mickiewicza oceniony surowo; krytykował nielogiczności, ale ganił również odstępstwa od przyjętych w operze reguł. Czeczot osadzał "średniowieczny" temat w scenerii wywodzącej się z modnego gotyckiego melodramatu (didaskalia: &lt;q&gt;&#132;Teatr wyobraża kościół na cmentarzu, pełnym
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego