Typ tekstu: Książka
Autor: Albin Krzysztof
Tytuł: Reklama
Rok wydania: 2002
Rok powstania: 2000
szczególnie istotne w sytuacji, gdy motywacja odbiorcy komunikatu nie jest wystarczająco silna. Pozwala ona na rozwiązywanie dwuznaczności oraz szukanie prawdopodobnych interpretacji.
Zasada kooperacji określa warunki, jakie spełnić musi nadawca, by komunikacja była maksymalnie efektywna. Opisują ją cztery reguły o charakterze heurystyk:
1,maksyma ilości: "Uczyń swą wypowiedź na tyle informacyjną, na ile to potrzebne, ale nie bardziej";
2,maksyma jakości: "Mów tylko to, w co wierzysz, że jest prawdziwe. Unikaj mówienia o tym, co nie jest dowiedzione i sprawdzone";
3,maksyma odpowiedzialności: "Wypowiadaj się tylko na temat, na który dany dyskurs odbywa się";
4,maksyma sposobu: "W swoich wypowiedziach unikaj niejasności, dwuznaczności
szczególnie istotne w sytuacji, gdy motywacja odbiorcy komunikatu nie jest wystarczająco silna. Pozwala ona na rozwiązywanie dwuznaczności oraz szukanie prawdopodobnych interpretacji. <br>Zasada kooperacji określa warunki, jakie spełnić musi nadawca, by komunikacja była maksymalnie efektywna. Opisują ją cztery reguły o charakterze heurystyk: <br>1,maksyma ilości: "Uczyń swą wypowiedź na tyle informacyjną, na ile to potrzebne, ale nie bardziej"; <br>2,maksyma jakości: "Mów tylko to, w co wierzysz, że jest prawdziwe. Unikaj mówienia o tym, co nie jest dowiedzione i sprawdzone"; <br>3,maksyma odpowiedzialności: "Wypowiadaj się tylko na temat, na który dany dyskurs odbywa się"; <br>4,maksyma sposobu: "W swoich wypowiedziach unikaj niejasności, dwuznaczności
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego