Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
doświadczenie 'oświecenia', które
- przynajmniej jako oferta - dostępne jest dla każdego.
Jak słusznie zauważa Toshihiko Izutsu, wewnętrzna struktura poznającego
podmiotu determinuje obraz rzeczywistości, którą postrzega. Zmiana
w strukturze podmiotu powoduje pojawienie się nowej perspektywy postrzegania,
nowego doświadczenia rzeczywistości.
Filozofia zen jest 'filozofią paradoksu' i dlatego każda próba stworzenia
filozofii zen opartej na logice klasycznej nie ma sensu. Daisetsu Suzuki
uważał, że nie ma filozofii zen, ponieważ nie można jej zdefiniować z punktu

widzenia logiki klasycznej. Suzuki używa pojęcia 'takość' (ang. Suchness) na
określenie rzeczywistości dostępnej w 'oświeceniu': "Tam, gdzie pojawia się
konceptualizm, 'takość' zostaje zagubiona, staje się cieniem. Filozofię 'takości' związaną z konceptualizmem
doświadczenie 'oświecenia', które <br>- przynajmniej jako oferta - dostępne jest dla każdego. <br>Jak słusznie zauważa Toshihiko Izutsu, wewnętrzna struktura poznającego <br>podmiotu determinuje obraz rzeczywistości, którą postrzega. Zmiana <br>w strukturze podmiotu powoduje pojawienie się nowej perspektywy postrzegania, <br>nowego doświadczenia rzeczywistości. <br>Filozofia zen jest 'filozofią paradoksu' i dlatego każda próba stworzenia <br>filozofii zen opartej na logice klasycznej nie ma sensu. Daisetsu Suzuki <br>uważał, że nie ma filozofii zen, ponieważ nie można jej zdefiniować z punktu <br>&lt;page nr=319&gt;<br>widzenia logiki klasycznej. Suzuki używa pojęcia 'takość' (ang. Suchness) na <br>określenie rzeczywistości dostępnej w 'oświeceniu': &lt;q&gt;"Tam, gdzie pojawia się <br>konceptualizm, 'takość' zostaje zagubiona, staje się cieniem. Filozofię 'takości' związaną z konceptualizmem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego